El dissabte 30 de maig vam celebrar l’acte més lúdic i obert a la participació de tothom d’aquest any de 30è aniversari de Dones amb Empenta. La festa pròpiament dita. La festa dels 30 anys, que va tenir lloc a les Encavallades del Museu de la Pell d’Igualada, amb la participació de Lali BeGood, Marta Pontnou, Laura Grau, Miquel Missé, Dj Devoth i els Moixiganguers d’Igualada, i un cartell cuidat fins a l’últim detall per a oferir activitats i espais per a tots els públics i convertir l’aniversari de l’entitat en una celebració col·lectiva per tots els canvis i drets aconseguits en aquests darrers 30 anys, gràcies a l’acció social, el llegat històric i la lluita compartida.
La festa va resultar una festassa. Tant per la participació de públic, com pel magnífic espai on es va poder desenvolupar i les artistes, professionals, expertes i entitats col·laboradores amb què vam poder comptar. Estem molt i molt contentes, emocionades i agraïdes amb totes elles per fer-la possible.
L’acte més destacat de la festa va ser la realització del pòdcast Només 30 anys canviant-ho tot, presentat per Adriana Fuertes, actriu i creadora afrofeminista, amb la participació de Marta Pontnou, assessora d’imatge i activista contra la pressió estètica, Laura Grau, comunicadora i creadora de contingut, Miquel Missé, sociòleg i expert en gènere i sexualitat, i Nati Veraguas, directora de DAE.
La proposta era parlar amb tots ells de feminisme, drets i canvis socials assolits en aquestes tres dècades, amb una mirada també posada en el futur i els reptes actuals. I es va fer a través d’una mena de viatge generacional, amb les adolescències de cada un d’ells en aquests 30 anys.
D’aquesta forma, Marta Pontnou que era adolescent als 90, quan neix Dones amb Empenta, es va centrar en les referències molt estereotipades de les dones a l’època, i l’evolució de conceptes com la pressió estètica i de les idees alliberadores del feminisme. Miquel Missé, que era adolescent als 2000, va explicar la manca de referents trans en una època en què la transsexualitat era tractada com una malaltia, “una tortura” que va patir en primera persona i les importantíssimes aliances amb els feminismes llavors. I Laura Grau, la més jove, que es va trobar a la dècada posterior amb una situació “de privilegi” amb una adolescència totalment immersa en la 4a onada del feminisme, però amb el repte de desconstruir encara l’amor romàntic, “perquè a la realitat, tothom s’ha reorganitzat com els nostres pares”.
Per la seva banda, Nati Veraguas va parlar del naixement de DAE, en una època que no era adolescent però sí molt jove: “fa 30 anys no hi havia res, ni recursos ni discurs social” referint-se a les violències masclistes, que és la realitat amb la que es troba de seguida l’entitat. En aquest sentit, va valorar que són 30 anys de molta transformació, “un abans i un després” en l’assoliment de drets de les dones que són drets humans i per a tothom.
Es va conversar seguidament sobre el canvi generacional respecte a la criança, de l’auge del discurs de la ultradreta, de com el sexe i el gènere formen part de la batalla cultural actual, i de la necessitat de trobar la manera, el llenguatge, per a què els nostres discursos s’entenguin millor i més massivament.
El pòdcast el vam realitzar amb la col·laboració de Ràdio Igualada i el suport de l’Ajuntament d’Igualada. En els propers dies serà publicat per a l’accés de tothom en els canals d’àudio de Spoty i Ivoox de la cadena local, i de vídeo amb el canal YouTube de Dones amb Empenta, amb enllaç des d’aquesta mateixa web. La seva publicació es difondrà a través de les nostres xarxes socials quan sigui el moment.
Abans del pòdcast, la festa es va iniciar amb l’actuació de la Lali BeGood i el seu espectacle Lali Dance Factory, carregat d’energia, ball, diversió i també molt missatge.
Finalitzat el concert, a partir de les 12h es va obrir un espai de taller per a infants amb la col·laboració de Taller Ikigart. I durant tot el matí també es va oferir informació sobre l’entitat, i sobre salut i drets sexuals i reproductius amb perspectiva de gènere i LGTBIQ+, amb el muntatge de dos punts d’informació i materials de marxandatge i taller, photocall, i un espai d’estada i joc per a les famílies amb petita infància.
La última part de la festa va consistir en un vermut amb l’acompanyament musical de Dj Devoth, i el tancament amb l’actuació de grup de dones, nenes i noies de la colla dels Moixiganguers, que van aixecar un pilar, com un acte simbòlic i molt emotiu de suma i força col·lectiva, fent pinya amb totes les companyes i col·laboradores de DAE.
A la festa tampoc van faltar el torn de parlaments institucionals, per al que vam poder comptar amb la presència de Yolanda Ferrer Polo, secretària de Feminisme del departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya, i Carlota Carner, 2ª tinent d’alcalde i regidora de d’Igualtat i LGTBIQ+ d’Igualada.
Per a la realització de la festa, volem donar les gràcies especialment a Lali BeGood, per un espectacle que va ser fantàstic; a Marta Pontnou, Laura Grau i Miquel Missé, per un gran pòdcast que no havíem fet mai; a Adriana Fuertes, per ser la nostra veu en la presentació del podcast i de tota la jornada; a Alícia Villavecchia del Taller Ikart, per cuidar-se dels súper exitosos tallers per a infants; al Cau-Agrupament Escolta Jaume Caresmar i Mª Antònia Salvà d’Igualada, per ocupar-se del servei de bar; a Ràdio Igualada, per la seva inestimable col·laboració amb el so i la realització del pòdcast; l’Ajuntament d’Igualada i la regidoria d’Igualtat, pel seu suport per a la realització de la festa; i a Quartada, l’agència que ens ha fet l’escenografia i amb la que treballem amb molta sintonia una campanya d’aniversari que trobem meravellosa.
FOTOGRAFIA. Foto de grup després del pòdcast i els parlaments institucionals a les Encavallades del Museu de la Pell d’Igualada.